DAKAR-Bloggen

Det är många ställen att uppdatera och många sidor att titta på. Det bästa stället att följa Bröderna Berglunds framfart i Dakarrallyt är på deras fb-sida. Länken ser ni här ovanför.

//Christina

Mikael och Anders är på plats i Argentina och har fullt fokus på att få cyklarna klara inför morgondagens besiktning. Pulsen i Buenos Aires ökar dag för dag och det är långa rader åsådare ute efter vägarna som vill fotografera, klämma och känna.

//Stina

Dags för en liten statusrapport från den svenska delen av Team Bröderna Berglund till DAKAR. Träningsmässigt går det bra, inga skador eller sjukdomar har stört till skillnad från Anders som har hunnit med både ljumskbråck och nyckelbensbrott under hösten. I september fick jag ihop 19 pass med sammanlagt 38 timmar och 8 minuter fördelat på: 

MX 2 pass, 90 minuter

Svensk Enduro 2 pass, 120 minuter

Löpning 9 pass, 6 timmar

Cykel 1 pass 45 minuter.

Sedan oktober har fyspassen smugit in på gymmet och jag har lagt till lite klassisk styrketräning i träningen.

Rally Enduro 5 pass, 27 timmar. Masrallyt och tre dagar i Portugal tillsammans med Emil Wedin som var de lycklige vinnare av överraskningen som ingick i köpet av supporterdekalen. 

 

Med Bergslagsrallyt på två hjul och Dala Classic i augusti känns det som om jag har fått ordentligt med långa dagar och RB-träning. 

Rent praktiskt runt DAKAR så är det klart att jag köper service av Torque Racing UK, det blir jag, Calle Hagenblad, Ralf Molander (FIN) och Chris Cork (UK) som åker i teamet. Tid för läkarundersökning och arbets-EKG är bokad till nästa vecka. Flygbiljetter och hotell i Buenos Aires bokat. Vi flyger den 29/12, får ut hojarna den 30:e, besiktar den 31:a, fipplar 1:a och 2:a rullar upp på startpodiet den 3:e januari 2015.

Motorn är renoverad av Vladimir Kusnier på RallyAdventures.no och provkörd i två dagar på Masrallyt. Just nu går jag igenom resten av cykeln. Gaffeln är klar, dämparen är hos Ljunggrens i Karlskoga. Tankarna på lackning. Länkaget renoverat, ny gasvajrar på plats, Vlado upptäckte att gummit mellan förgasarn och toppen var spräckt så det är bytt. Näst på tur står elsystemet som jag redan har hittat en del fel på. Dekalkit är under utforming hos HG-stickers i Karlskoga. 

Vi har också fått en del uppmärksamhet både i lokal- och fackpressen. Det är alltid skoj.

Läget i Bröderna Berglund till DAKAR 2015. 7:e September

Augusti började helt fantastiskt med att vi både fick besked från ASO att vi får starta i DAKAR 2015, även Calle Hagenblad fick tummen upp. Tyvärr fick Tony Landh nej vilket är mycket tråkigt då vi vet att Tony har kapacitet att klara av DAKAR minst lika bra som någon av oss, men ASO ansåg att tvp Tuareg-rallyn inte räckte.

Nu är det alltså inga om och men, nu kör vi. Trots den fina inledningen på månaden har Anders haft det lite tungt, vi körde Bergslagsrallyt på Två Hjul andra helgen i augusti. Efter att vi kört klart på lördagen klagade Anders över smärtor i buken. Efter rådgivning över telefon kom han fram till att det var ljumskbråck. Söndag morgon till akuten och på tisdag blev det operation som gick bra. Tur i oturen att han var i Sverige på semester och inte på jobbet i Mongoliet. Anders kunde dock konstatera att hojen han köpt från Thomas Berglund fungerade mycket bra. Han hann lagom repa sig från operationen innan han vurpade under träning i Mongoliet och bröt nyckelbenet. Det verkar dock vara ett bra brott utan komplikationer så han hinner bli OK innan start. Tur att han har tränat hårt och har lite marginaler.

Jag har haft lite bättre flyt, inga skador eller sjukdomar och ökad träningsmängd. Klarade målsättningen om fem pass i veckan i snitt under augusti på totalt 40h och 50min. Det inkluderade två helger med RB-körningar.

Enduro 3 pass, 4h40min

MX 2 pass, 1h 45min

Rally 4 pass, 25h 20min

Löpning 10 pass, 7h 45 min

Cykel 1 pass, 1h 20 min

Jag körde DALA Classic tillsammans med Calle Hagenblad 30-31/8. Ett riktigt bra pass på lördagen med 480km blandad och tuff körning. Den effektiva körtiden låg nog på närmare 11 timmar om vi räknar bort däckkrängning, tripmekning, lunchätning och annan dötid. Även söndagen bjöd på bra träning men inte lika långt. Sven B och kompani hade hittat några utmanande stigningar med mossa och sten. Det var bra för självförtroendet att jag tog mig uppför dessa passager på en rallyhoj med hög utväxling och mycket soppa i tankarna.

Jag har fått hjälp av Vladimir Kusnier på RallyAdventures.no att renovera motorn, om allt går som planerat monterar vi den på fredag innan MasRallyt. Vladimir har varit vänlig nog att låna mig en motor under tiden. En som går lite för bra!!!

Hur det blir med teamet och Torque Racing är något oklart i skrivande stund eftersom två att deras tilltänkte förare/kunder inte fick starta, Tony Landh och Jenny Morgon. Men vi hoppas på en lösning inom kort.

Uppdatering från den svensk-portugiska campen.


Imorgon är det den 15 juli då stänger anmälan till DAKAR 2015 för MC-klassen. Således borde vi få ett besked inom några veckor om vi är accepterade eller inte. Det har varit lite tunt med rapportering men FB-inläggen från Anders olika träningar i Mongoliet duggar tätt. Vi har dock inte varit helt inaktiva i vår kontakt med omvärlden utan hade fått möjligheten att visa upp oss och våra hojar på enduro-VM i Enköping, tack till Drillcon, Tomas Wallén och Anette Östelius som gjorde det möjligt. Tack också till min fru Christina som höll ställningarna i tältet när vi gick på strövtåg i depån eller tittade på tävlingarna. Vi fick också tillfälle, eller snarare tog oss tillfälle, att träffa Laia Sanz som rycktes från frukostbordet av två herrar som ville ha ett DAKAR-snack och en autograf. Vi fick vad vi ville också samtalet avslutades med: - See you in Buenos Aires!


Träningen går bra. Från 1 juni till i lördags har det blivit 28 träningspass på sammanlagt 32 tim och 37 minuter.
Svensk enduro 3 pass, 4 timmar
Rallystyle enduro 6 pass, 13,5 timmar. I Portugal, steniga vägar och stigar med inslag av håriga långa backar, upp och ned, med gott om sten. Ger väl inte den högsta snittpulsen men bra fart och teknikträning.
Löpning 14 pass, 9 tim 9 min
Cykel 5 pass, 5 timmar.

Jag är nu åter i Sverige efter drygt tre veckor i Portugal och kommer att fokusera på tunga MX- och enduropass.


Vi har legat lite lågt med sponsorjakten i väntan på ett positivt besked från ASO. Det finns dock dekaler kvar för de som vill ha en sådan.

På hojfronten har det inte hänt så mycket, fått en hem en ny kolfiberkåpa från Italien som är en riktig skönhet samt att jag har pillat lite med bestyckning och nålar. Börjat planera för motorrenovering.