DAKAR-Bloggen

Läget September

Läget i Bröderna Berglund till DAKAR 2015. 7:e September

Augusti började helt fantastiskt med att vi både fick besked från ASO att vi får starta i DAKAR 2015, även Calle Hagenblad fick tummen upp. Tyvärr fick Tony Landh nej vilket är mycket tråkigt då vi vet att Tony har kapacitet att klara av DAKAR minst lika bra som någon av oss, men ASO ansåg att tvp Tuareg-rallyn inte räckte.

Nu är det alltså inga om och men, nu kör vi. Trots den fina inledningen på månaden har Anders haft det lite tungt, vi körde Bergslagsrallyt på Två Hjul andra helgen i augusti. Efter att vi kört klart på lördagen klagade Anders över smärtor i buken. Efter rådgivning över telefon kom han fram till att det var ljumskbråck. Söndag morgon till akuten och på tisdag blev det operation som gick bra. Tur i oturen att han var i Sverige på semester och inte på jobbet i Mongoliet. Anders kunde dock konstatera att hojen han köpt från Thomas Berglund fungerade mycket bra. Han hann lagom repa sig från operationen innan han vurpade under träning i Mongoliet och bröt nyckelbenet. Det verkar dock vara ett bra brott utan komplikationer så han hinner bli OK innan start. Tur att han har tränat hårt och har lite marginaler.

Jag har haft lite bättre flyt, inga skador eller sjukdomar och ökad träningsmängd. Klarade målsättningen om fem pass i veckan i snitt under augusti på totalt 40h och 50min. Det inkluderade två helger med RB-körningar.

Enduro 3 pass, 4h40min

MX 2 pass, 1h 45min

Rally 4 pass, 25h 20min

Löpning 10 pass, 7h 45 min

Cykel 1 pass, 1h 20 min

Jag körde DALA Classic tillsammans med Calle Hagenblad 30-31/8. Ett riktigt bra pass på lördagen med 480km blandad och tuff körning. Den effektiva körtiden låg nog på närmare 11 timmar om vi räknar bort däckkrängning, tripmekning, lunchätning och annan dötid. Även söndagen bjöd på bra träning men inte lika långt. Sven B och kompani hade hittat några utmanande stigningar med mossa och sten. Det var bra för självförtroendet att jag tog mig uppför dessa passager på en rallyhoj med hög utväxling och mycket soppa i tankarna.

Jag har fått hjälp av Vladimir Kusnier på RallyAdventures.no att renovera motorn, om allt går som planerat monterar vi den på fredag innan MasRallyt. Vladimir har varit vänlig nog att låna mig en motor under tiden. En som går lite för bra!!!

Hur det blir med teamet och Torque Racing är något oklart i skrivande stund eftersom två att deras tilltänkte förare/kunder inte fick starta, Tony Landh och Jenny Morgon. Men vi hoppas på en lösning inom kort.