DAKAR-Bloggen

Statusuppdatering 12 oktober

Dags för en liten statusrapport från den svenska delen av Team Bröderna Berglund till DAKAR. Träningsmässigt går det bra, inga skador eller sjukdomar har stört till skillnad från Anders som har hunnit med både ljumskbråck och nyckelbensbrott under hösten. I september fick jag ihop 19 pass med sammanlagt 38 timmar och 8 minuter fördelat på: 

MX 2 pass, 90 minuter

Svensk Enduro 2 pass, 120 minuter

Löpning 9 pass, 6 timmar

Cykel 1 pass 45 minuter.

Sedan oktober har fyspassen smugit in på gymmet och jag har lagt till lite klassisk styrketräning i träningen.

Rally Enduro 5 pass, 27 timmar. Masrallyt och tre dagar i Portugal tillsammans med Emil Wedin som var de lycklige vinnare av överraskningen som ingick i köpet av supporterdekalen. 

 

Med Bergslagsrallyt på två hjul och Dala Classic i augusti känns det som om jag har fått ordentligt med långa dagar och RB-träning. 

Rent praktiskt runt DAKAR så är det klart att jag köper service av Torque Racing UK, det blir jag, Calle Hagenblad, Ralf Molander (FIN) och Chris Cork (UK) som åker i teamet. Tid för läkarundersökning och arbets-EKG är bokad till nästa vecka. Flygbiljetter och hotell i Buenos Aires bokat. Vi flyger den 29/12, får ut hojarna den 30:e, besiktar den 31:a, fipplar 1:a och 2:a rullar upp på startpodiet den 3:e januari 2015.

Motorn är renoverad av Vladimir Kusnier på RallyAdventures.no och provkörd i två dagar på Masrallyt. Just nu går jag igenom resten av cykeln. Gaffeln är klar, dämparen är hos Ljunggrens i Karlskoga. Tankarna på lackning. Länkaget renoverat, ny gasvajrar på plats, Vlado upptäckte att gummit mellan förgasarn och toppen var spräckt så det är bytt. Näst på tur står elsystemet som jag redan har hittat en del fel på. Dekalkit är under utforming hos HG-stickers i Karlskoga. 

Vi har också fått en del uppmärksamhet både i lokal- och fackpressen. Det är alltid skoj.