Vad händer på Monte Ruivo?

Idag slog det mej att jag åker hem när det är som finast här nere. Blommorna slår ut och träden knoppas. En otroligt fin dag med mycket arbete i trädgården. Har lärt mej att man inte bara ska stoppa in händerna och plocka löv i palmerna. Nu har jag en tumme som värker efter att ha blivit stucken av en palmtagg. Apelsinerna är fortfarande goda och träden är överfulla. Det är en lång apelsinsäsong. Vi åt den första när vi var här och tittade på huset i slutet av september och vi äter fortfarande massor. Vi har också ett mandarinträd och dom börjar bli goda nu. Det blåser och jag förstår varför Algarve är populärt bland vindsurfare. Kan vara ytterligare en gästkategori? Min goda vän och fd kollega Eva Hyvärinen som är golfare har lovat att skriva lite om golf på vår hemsida. Med golfare, vindsurfare, enduroåkare, vandrare och cyklister så borde man få lite snurr på uthyrning av rum.

Jag fick en idé om att ordna en tjejresa för oss 50+ och bördiga från Grängesberg och jag tror att det kan bli en rolig grej. Några tjejer har redan svarat att intresse finns.

Paula, vår hjälp som tittar till huset när vi inte är här kom förbi en sväng igår eftermiddag. Hon hade fina presenter med till mej. Hon virkar spetsar och broderar. Allt kanske inte är i min smak men presenter är presenter och ska få sina platser här i huset. Jag fick beröm av sonen som tyckte att jag skrivit ett bra och korrekt mail på portugisiska. Språkträningen går väl så där. Jag övar på kvällarna men när jag öppnar mun och ska prata så svarar dom  på engelska. Den vinken är ju fin.

Det var karneval i vår lilla by igår och det var mycket folk på gatorna. En upplevelse att få se trots att det finns större karnevaler att besök här på Algarve, Loule till exempel.

Har haft lite panik när det gäller betalning av elräkningar som är tänkt ska gå på autogiro. Trodde att när det står sista betalningsdag på räkningen så dras pengarna den dagen men tydligen inte. Har fått allt förklarat för mej av advokaten så nu är jag lugn igen. Man vill INTE hamna i en situation där elen slås av för man inte gjort rätt för sej.

Ja, det får räcka för den här gången. Nu ska jag hämta tvätten som nästan blåst ner till Lagos.

P.S

Hör gärna av er om ni undrar över något när det gäller resor, aktiviteter eller bara är intresserade av att tillbringa några sköna dagar här nere. Maten är kanon och det finns även hel del goda viner att prova.

Vilken härlig liten utflyckt!

I morse körde jag Mikael till Castro Verde där han har styrelsemöte i morgon. Nu är hans lilla semester över och jobbet väntar. Castro Verde är en mysig liten stad och jag hade gärna tillbringat dagen här men det får bli en annan gång. Har inte så mycket för mej nu när jag är själv igen så jag hade beslutat mej för att köra via bergen och på småvägarna tillbaka till Odeaxere. Det var en upplevelse och vägen slingrade sej vackert i bergen mellan korkekar, olivlundar, tallskogar och eucalyptusträd. Det var bitvis så krokigt att jag näste mötte mej själv och blev också lite åksjuk. Gjorde några fina raster för att fotografera och mitt där ute står en svensk husbil. Vi pratar en stund om utsikten och deras resa genom Europa för att tillbringa vintern här nere. Jag blir imponerad av äventyrslystna pensionärer som vågar och vill lämna tryggheten och dra iväg och dessutom i en inte allt för ny husbil. Man kunde nästan känna/höra hur husbilen ville berätta om allt den varit med om.

Passerade en hel del små pittoreska byar men knappt en människa syntes till, en och annan lite gubbe och gumma utanför en dörr.

När jag hade passerat Almodovar körde jag igenom ett område där man höll får. Det var inte bara en liten hobbyfarm utan det var en ”fabrik”, uj vad många får.

Man ser stor skillnad i grönska på de tre veckor jag varit här och om det nu blir en vecka med sol så kommer jag lämna ett vackert blommande Algarve på lördag.

//Stina

Quintan åter utan gäster.

Himlen är blå och det fläktar skönt så jag har matat tvättmaskinen och börjat ladda för att ställa rummen iordning för förhoppningsvis fler gäster. Det är tomt och tyst nu när Björn, Håkan och Mikael har åkt hem igen. Jag vet att dom har haft kanondagar ute på motorcyklarna och jag tror även dom var nöjda med boendet.

Nu är 50-års firandet avklarat och alla som känner mej förstår att jag tycker det är skönt. Jag hade en bra dag och blev uppvaktad med både fina presenter, trevligt besök och en hel massa hälsningar via telefon, SMS och på facebook. Dagen avslutades med en trevlig middag i Arao. Restaurangen ligger ca. 3 km från vårt ställe mitt ute på vischan och dom serverar gudomligt god mat.

Det funkar bra med gäster i huset och inga klagomål har framkommit hittills förutom att det gnälldes lite på värmen i huset. Inga frusna gäster vill vi ha så igår eldades det i spisen och fläktarna kördes på högvarv. Dom hade nog rätt för vi hade en skön värme i huset hela kvällen. Gästerna är aktiva killar som försvinner direkt efter frukost och kommer hem trötta efter en hel dags endurokörning. Alltså inga svåra gäster att ta hand om. Jag tycker synd om dom för vädret visar inte sin bästa sida. Det ser bra ut på morgonen men sen blåser det upp och det kommer små regnskurar av och till. Vädret kan vi inte göra något åt så det är bara att gilla läge.

Idag har jag varit på utflykt till Luz som är en gemytlig liten semesterort några km utanför Lagos. När man promenerar efter strandpromenaden kan man nästan tro att man är i England. Byn är väldigt populär och många engelsmän har bosatt sej här.

Algarve förbereder sej inför tisdag som är Carnivaldag och även helgdag.

Har en förmåga att åka ifrån kameran och min Mac och min Samsungtelefon vill inte komma överens. Det här ska jag lösa så bilderna från Luz kommer in på hemsida.

//Stina

Mitt nya intresse tar mer tid än jag räknat med men det är ju så roligt. Landet där jag tänker mej att plantera ett par vinrankor och en lavendelplantering har rensats från ogräs. Nu behöver Sorin komma hem igen och hjälpa till med planteringen. När jag ändå var i farten så slingade jag grusgången. Fint blev det så nu får vi köra försiktigt med bilen.

Har letat efter vår avloppstank men hittade ingen. En uppgift för Mikael när han kommer på onsdag. Jag vet från ritningen var den ska ligga men det finns inte ett spår av någon tank!?

Lunchen? Jo tack, det blev McDonalds. Ingen vidare resension behövs av det.